Aanscherping eisen burgerschapsonderwijs

Minister Slob van Onderwijs gaat de eisen voor het Burgerschapsonderwijs aanscherpen. Ben benieuwd. Tien jaar geleden heb ik een reviewstudie verricht naar het functioneren en de opbrengsten van burgerschapsonderwijs.Mijn conclusie toentertijd luidde dat dit onderwijs, wat een voortzetting was van het ook al geflopte Intercultureel Onderwijs (ICO), niets voorstelde. Het was vanuit de politiek door het ministerie gedropt bij de…

Debat Tweede Kamer onderwijsachterstandenbeleid

Medio februari 2018 had minister Slob van Onderwijs een debat gepland met de Tweede Kamer over zijn brief Aanpak onderwijsachterstanden. Omdat de Kamer zich onder druk gezet voelde en meer duidelijkheid wenste, is het debat verplaatst naar 15 maart 2018. Drie onderwerpen staan centraal: voor- en vroegschoolse educatie (vve); de indicator voor de toewijzing van de extra middelen; de verdeling van…

Waarom de elites houden van burgerschap

Het kabinet-Rutte III poogt burgerschapseducatie nieuw leven in te blazen. Om te beginnen moeten kinderen verplicht het Wilhelmus leren, een bezoek brengen aan de Tweede Kamer en aan het Rijksmuseum. Het zijn de waarden van een politieke en academische elite die zich niet realiseert dat zij zelf achter onderwijsbeleid staat dat uitsluitend en nationalistisch is. Een filosofische kritiek.   Download…

Zo doorgaan met het onderwijsachterstandenbeleid?

Het onderwijsachterstandenbeleid gaat een nieuwe fase in. Het ministerie van OCW heeft het CBS verzocht een nieuw model te ontwikkelen voor de toekenning van extra gelden aan scholen met achterstandsleerlingen, dit ter vervanging van de (al zwakke) gewichtenregeling. In een blog op DidactiefOnline geef ik enkele redenen waarom dat nieuwe model absoluut geen verbetering is van de huidige, eerder een verslechtering. Tevens presenteer…

Early childhood education intervention programs in the Netherlands. Still searching for empirical evidence

Early childhood education (ECE) intervention programs nowadays are the core of the educational disadvantage policy in the Netherlands. They offer institutional compensatory activities to young children who lack educational stimulation in the home environment. Target groups mainly comprise children from deprived socioeconomic backgrounds and of immigrant origin. ECE is confronted with several bottlenecks, including the definition of the target groups,…

Doorgaan met de gewichtenregeling?

‘Goed onderwijs (…) voorkomt en verkleint achterstanden’, zo meldt het regeerakkoord van Rutte III. Dat moge zo zijn, maar het is hoog tijd om het achterstandenbeleid op een nieuwe leest te schoeien. Geluiden over dat dit beleid faalt klinken al jaren. In enkele discussiebijdragen in de NRC en Didactief Online pleiten Henk Blok & Geert Driessen ervoor de gewichtenregeling te stoppen.…

The Validity of Educational Disadvantage Policy Indicators

Many countries have implemented policies to prevent or combat educational disadvantage associated with socioeconomic factors in the students’ home environment. Under such policies, educational institutions generally receive extra support from the central or local government. The support is normally based on indicators available in the home environment of the children, mostly family-structural characteristics. In the Netherlands, the core of educational…

Onderzoek naar een nieuwe gewichtenregeling gewogen. Een beter systeem voor de toekenning van extra financiële middelen aan scholen met achterstandsleerlingen?

De kern van het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) is de zogenoemde gewichtenregeling. OAB is gericht op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden die het gevolg zijn van factoren in de thuissituatie van kinderen. Via de gewichtenregeling krijgen scholen met kinderen die opgroeien in minder gunstige omstandigheden extra financiële ondersteuning om die onderwijsachterstanden te bestrijden. Deze regeling is ontwikkeld in 1984; destijds werden er drie achterstandsindicatoren…

Voor effectiviteit achterstandsleerlingenbeleid ontbreekt elk bewijs

Al sinds de jaren ‘70 krijgen scholen extra geld voor achterstandsleerlingen, ofwel leerlingen die op school achterstanden vertonen ten gevolge van factoren gelegen in de thuissituatie. Maar het schort op alle fronten aan dit onderwijsachterstandenbeleid. Het is gebaseerd op uitermate zwakke indicatoren, waarbij als onderdeel van de lumpsum ongeoormerkt enorme bedragen worden uitgedeeld en deze en masse worden ingezet voor niet-doelgroepen en voor aanpakken…

Denominatie van de school, gezins- en schoolsamenstelling en onderwijsprestaties

Ondanks een verregaande secularisatie blijft het aandeel bijzondere scholen in Nederland al meer dan een halve eeuw onverminderd hoog. Een verklaring die wordt gegeven voor deze blijvende aantrekkingskracht onder ouders is dat bijzondere scholen een goede reputatie hebben als het gaat om de kwaliteit en opbrengsten van hun onderwijs. Geert Driessen, Orhan Agirdag en Michael Merry hebben onderzocht of deze veronderstelling overeenstemt…