Zo doorgaan met het onderwijsachterstandenbeleid?

Het onderwijsachterstandenbeleid gaat een nieuwe fase in. Het ministerie van OCW heeft het CBS verzocht een nieuw model te ontwikkelen voor de toekenning van extra gelden aan scholen met achterstandsleerlingen, dit ter vervanging van de (al zwakke) gewichtenregeling. In een blog op DidactiefOnline geef ik enkele redenen waarom dat nieuwe model absoluut geen verbetering is van de huidige, eerder een verslechtering. Tevens presenteer…

Early childhood education intervention programs in the Netherlands. Still searching for empirical evidence

Early childhood education (ECE) intervention programs nowadays are the core of the educational disadvantage policy in the Netherlands. They offer institutional compensatory activities to young children who lack educational stimulation in the home environment. Target groups mainly comprise children from deprived socioeconomic backgrounds and of immigrant origin. ECE is confronted with several bottlenecks, including the definition of the target groups,…

Doorgaan met de gewichtenregeling?

‘Goed onderwijs (…) voorkomt en verkleint achterstanden’, zo meldt het regeerakkoord van Rutte III. Dat moge zo zijn, maar het is hoog tijd om het achterstandenbeleid op een nieuwe leest te schoeien. Geluiden over dat dit beleid faalt klinken al jaren. In enkele discussiebijdragen in de NRC en Didactief Online pleiten Henk Blok & Geert Driessen ervoor de gewichtenregeling te stoppen.…

The Validity of Educational Disadvantage Policy Indicators

Many countries have implemented policies to prevent or combat educational disadvantage associated with socioeconomic factors in the students’ home environment. Under such policies, educational institutions generally receive extra support from the central or local government. The support is normally based on indicators available in the home environment of the children, mostly family-structural characteristics. In the Netherlands, the core of educational…

Onderzoek naar een nieuwe gewichtenregeling gewogen. Een beter systeem voor de toekenning van extra financiële middelen aan scholen met achterstandsleerlingen?

De kern van het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) is de zogenoemde gewichtenregeling. OAB is gericht op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden die het gevolg zijn van factoren in de thuissituatie van kinderen. Via de gewichtenregeling krijgen scholen met kinderen die opgroeien in minder gunstige omstandigheden extra financiële ondersteuning om die onderwijsachterstanden te bestrijden. Deze regeling is ontwikkeld in 1984; destijds werden er drie achterstandsindicatoren…

Voor effectiviteit achterstandsleerlingenbeleid ontbreekt elk bewijs

Al sinds de jaren ‘70 krijgen scholen extra geld voor achterstandsleerlingen, ofwel leerlingen die op school achterstanden vertonen ten gevolge van factoren gelegen in de thuissituatie. Maar het schort op alle fronten aan dit onderwijsachterstandenbeleid. Het is gebaseerd op uitermate zwakke indicatoren, waarbij als onderdeel van de lumpsum ongeoormerkt enorme bedragen worden uitgedeeld en deze en masse worden ingezet voor niet-doelgroepen en voor aanpakken…

Denominatie van de school, gezins- en schoolsamenstelling en onderwijsprestaties

Ondanks een verregaande secularisatie blijft het aandeel bijzondere scholen in Nederland al meer dan een halve eeuw onverminderd hoog. Een verklaring die wordt gegeven voor deze blijvende aantrekkingskracht onder ouders is dat bijzondere scholen een goede reputatie hebben als het gaat om de kwaliteit en opbrengsten van hun onderwijs. Geert Driessen, Orhan Agirdag en Michael Merry hebben onderzocht of deze veronderstelling overeenstemt…

Komt het geld van het onderwijsachterstandenbeleid wel goed terecht, en werkt het beleid überhaupt?

Scholen krijgen voor leerlingen met onderwijsachterstanden die het gevolg zijn van omstandigheden in de thuissituatie extra geld van het ministerie van OCW om die achterstanden te voorkomen en bestrijden. Maar komt dat geld wel terecht bij de juiste kinderen, en werken de genomen maatregelen wel? In een interview met Frederik Smit voor het blad MR magazine vertelt Geert Driessen dat hij daar…

Obsessie met de VS leidt af van onze eigen problemen

We worden overspoeld met nieuws over de VS. Nieuws zonder toegevoegde waarde en ten koste van nieuws over de rest van de wereld. En bovenal: ten koste van aandacht voor onze eigen problemen. Hoe kan het, al die triviale aandacht voor de VS? Door de bank genomen krijgt geen enkel ander land zoveel aandacht in de Europese pers als de…

Zoals de ouden zongen, piepen de jongen? De taal van ouders en taal en taalvaardigheid van hun kinderen

From birth on, children are confronted with an ever-growing variation of languages. In Dutch primary schools the main language model nowadays is a submersion model centring round Standard-Dutch. The disappointing results of several small-scale bilingual experiments and the large-scale implementation of a bilingual model for immigrant children in the past had led the Ministry of Education to abandon bilingual education,…