Dr. Geert Driessen was betrokken bij grootschalige cohortstudies als PRIMA (6 metingen in het primair onderwijs; 600 scholen, 60.000 leerlingen) en COOL5-18 (3 metingen in het primair en voortgezet onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs; 750 scholen, 52.000 leerlingen), en bij de beleidsevaluaties rond onder meer het Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur (OETC), het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB), Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), Tweetalig onderwijs, en Schooltijden.
Enkele onderzoeksprojecten zijn:
- Opbrengsten van islamitische scholen
- Basisrapportage van het COOL5-18 cohortonderzoek
- Ouderbetrokkenheid op achterstandsscholen
- Ontwikkelingen in taalkeuzes en taalvaardigheid
- Effecten van variatie in schooltijden
- Ontwikkelingen in de onderwijspositie van de doelgroepen van het Onderwijsachterstandenbeleid
- De vormgeving van Voor- en Vroegschoolse Educatie in gemeenten
- Sekseverschillen in onderwijsprestaties
- Review opbrengsten onderwijsachterstandenbeleid
- Naar een optimalisering van voorschoolse educatie
- Zittenblijven in het basisonderwijs
- Etnische achtergrond leraren en prestaties van leerlingen
- VVE-doelgroepkinderen in de voorschoolse fase: indicering en aanbod