De bestrijding van onderwijsachterstanden

Op verzoek van de Tweede Kamer heeft de Onderwijsraad een advies uitgebracht over de toekomst van het onderwijsachterstandenbeleid. De centrale vraag was hoe de extra financiƫle middelen in het onderwijs het beste kunnen worden ingezet om de maatschappelijke achterstanden van de toekomst zo goed mogelijk te voorkomen. Om deze vraag te kunnen beantwoorden heeft de Onderwijsraad Geert Driessen verzocht een achtergrondenstudie te verrichten met een tweeledige insteek: een review van de opbrengsten van het Nederlandse onderwijsachterstandenbeleid gedurende de periode 1985-2012, en een overzicht van wat momenteel internationaal gezien als effectieve manieren van achterstandsbestrijding worden beschouwd.

Rapport
Geert Driessen (2013). De bestrijding van onderwijsachterstanden. Een review van opbrengsten en effectieve aanpakken. Nijmegen: ITS.

Advies
Onderwijsraad (2013). Vooruitgang boeken met achterstandsmiddelen. Den Haag: Onderwijsraad.

De_bestrijding_van_onderwijsachterstanden