In many countries, pre- and early-school programs are the core of educational disadvantage policy. Such programs aim at preventing educational delays of children growing up under unfavorable socioeconomic circumstances. The programs provide a range of compensational stimulation activities in child care centers and kindergartens, sometimes combined with activities for parents at home. Despite the investment of billions of dollars each…
Alltag: Wegschauen, Zuschauen, Mitmachen
(NS Dokumentationszentrum München) Die Mehrheit der Deutschen nahm Angebote des Regimes in ihren privaten Lebensführung auf. Nach der Massenarbeitslosigkeit in der Weltwirtschaftskrises erlebte man Normalität und Konsum sowie Geborgenheit und Schutz in einer “Volksgemeinschaft”. Das private Glück, das mit Angeboten wie Ehestandsdarlehen, Wohnungsbau und Aussicht auf einen KdF-Wagen (Volkswagen) verknüpft wurde, förderte das Gefühl der Zugehörigkeit zur NS-Gemeinschaft. Damt stellte…
Hugo de Jonge investeert 18 miljoen in de Friese taal. Goed initiatief, of overdreven?
Het gaat niet goed met het Fries. Daarom trekt demissionair minister van Binnenlandse Zaken Hugo de Jonge 18 miljoen euro uit voor het bevorderen van de taal. Gisteren ondertekende hij de Bestjoersôfspraak Fryske Taal en Kultuer (BFTK, bestuursafspraak Friese taal en cultuur). Doet de overheid er goed aan die 18 miljoen euro te investeren in een taal die steeds…
Demasqué VVE-modelprogramma’s
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is bedoeld voor kinderen (en soms hun ouders) in achterstandssituaties, meestal geïndiceerd op basis van een laag ouderlijk opleidingsniveau en niet- Nederlandse herkomst; dit laatste met name in verband met mogelijke taalproblemen. Achterliggend idee is dat die kinderen thuis iets missen (aangeduid als educatief, linguïstisch of cultureel kapitaal) dat nodig is voor een succesvolle schoolloopbaan.…
Abecedarian: An impossible model preschool program
Het Amerikaanse Abecedarian project is een voorschools programma dat in de jaren ’70 op één voorschool werd uitgevoerd. Het doel ervan was heel jonge kinderen (en hun moeders) uit zware achterstandssituaties te ondersteunen en op die manier te voorkomen dat ze al met een fikse achterstand in het basisonderwijs zouden starten. Dit project wordt alom aangeprezen als een model voor…
De tunnelvisie van een Nobelprijswinnaar: James Heckman en Perry Preschool
Zonder twijfel het meest bejubelde VVE-programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie) is het Perry Preschool programma. Dat werd zestig jaar geleden op één Amerikaanse school met een beperkt aantal 4- en 5-jarige achterstandskinderen uitgevoerd. Uniek was dat het een echt experiment betrof en dat die kinderen nog een halve eeuw zijn gevolgd. Het project kreeg een enorme “boost” nadat econoom en…
Een halve eeuw onderzoek naar onderwijsachterstanden
TEKST GEERT DRIESSEN GEPUBLICEERD OP 30-06-2022 in DidactiefOnline https://didactiefonline.nl/blog/blonz/een-halve-eeuw-onderzoek-naar-onderwijsachterstanden Geert Driessen doet al 40 jaar onderzoek naar onderwijsachterstanden. Zijn voorstel voor de toekomst: handhaaf het totale budget, maar beperk het aantal onderzoeken, en verhoog de kwaliteit daarvan. Misschien nemen politici, ambtenaren en bewindslieden het dan meer serieus – ook wanneer de uitkomsten een inconvenient truth zouden inhouden. Het is bovendien aan de ‘vierde macht’,…
The many facets of educational disadvantage
Educational disadvantage has been high on the societal and political agenda for many years now. Various interventions have been designed and implemented. Despite the investment of huge budgets, the effects of all of these efforts are disappointing. The disadvantage gap has failed to improve; on the contrary, the gap has even widened. Educational disadvantage has been associated with determinators such…